icon

Terminal S10.5 - sposoby połączenia z magistralą CAN

icon14.02.2024

Poznaj funkcjonalność naszych terminali
Terminal S10.5 - sposoby połączenia z magistralą CAN

Terminal S10.5 to zaawansowane urządzenie logistyczne z wbudowaną baterią wewnętrzną oraz czujnikiem 3D, wyposażone w zewnętrzne anteny GSM/GPS. W ramach serii 10, wprowadzono nową wersję modułu CAN, dedykowaną do zastosowania w motoryzacji (obsługującą CAN-FD). Moduł ten umożliwia odczyt informacji z magistrali 1939/J1708/J1587/FMS/OBDII z ponad 900 pojazdów i maszyn.

Dodatkowo, terminal posiada moduł Tachograph Memory Reader, umożliwiający monitorowanie stanu pracy kierowcy oraz pobieranie plików DDD z tachografów cyfrowych. Warto zaznaczyć, że oba wspomniane moduły zostały zintegrowane w jednym procesorze, co stanowi istotną różnicę między serią 10 a serią 8.

Terminal S10.5 jest wyposażony w dwie wyprowadzone skrętki, przeznaczone zarówno do odczytu danych logistycznych z magistrali CAN, jak i do zdalnego pobierania plików DDD. Niemniej jednak, istnieją określone warunki, w których zaleca się podłączenie obu skrętek, podczas gdy w innych sytuacjach wystarcza jedna. Wszystkie możliwości zostały szczegółowo przedstawione w kolejnej części niniejszego newslettera.

W jakich przypadkach należy podłączyć jedynie skrętkę pomarańczową?

W przypadku terminala S10.5 odczyt danych logistycznych i pobieranie plików DDD można zrealizować za pomocą jednej skrętki - pomarańczowo/brązowy, pomarańczowo/zielony - wtedy, gdy schemat podłączenia modułu CAN dla danego modelu pojazdu wskazuje na podłączenie tej skrętki do pinów C5/C7 tachografu cyfrowego lub wtedy, gdy zdecydujemy się wykorzystać złącze FMS jako połączenie z magistralą.

Powyższe dwa warianty powodują, że zielona skrętka pozostaje niepodłączona do żadnej magistrali. W przypadku takiego wariantu podłączenia, nie ma potrzeby dodatkowego weryfikowania rezystancji, którą wykonujemy, gdy skrętka zielona ma zostać podłączona do magistrali.

W jakich przypadkach należy podłączyć skrętkę pomarańczową i zieloną?

Podłączenie obu skrętek - pomarańczowo/brązowy, pomarańczowo/zielony oraz zielono/czarny, zielono/biały - musi nastąpić wtedy, gdy schemat podłączenia modułu CAN dla danego modelu pojazdu nie wskazuje na podłączenie skrętki pomarańczowej do pinów C5/C7 tachografu cyfrowego lub wtedy, gdy nie zdecydujemy się wykorzystać złącza FMS jako połączenie z magistralą.

W takiej sytuacji skrętkę pomarańczową podłączamy zgodnie ze schematem danego modelu pojazdu a skrętkę zieloną podłączamy bezpośrednio do pinów C5/C7 tachografu.

Wykorzystanie skrętki zielonej wiąże się również z koniecznością pomiaru rezystancji przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac instalacyjnych. Rezystancję pomiędzy pinami C5/C7 należy zmierzyć przed podłączeniem skrętki zielonej, gdy stacyjka w pojeździe jest wyłączona.

Jeżeli multimetr pokazuje:

  • ~120 Ohmów, wtedy należy podłączyć skrętkę zieloną do pinów C5/C7 bez wykonywania dodatkowych czynności ponieważ w rezultacie rezystancja wyniesie ~60 Ohmów, z uwagi na wlutowany rezystor pomiędzy przewodami zielono/biały, zielono/czarny.

  • ~60 Ohmów, wtedy należy podłączyć skrętkę zieloną do pinów C5/C7 oraz usunąć rezystor, który znajduje się pomiędzy przewodami zielono/czarny, zielono/biały, co w rezultacie spowoduje, że rezystancja wyniesie ~60 Ohmów.

  • 1k Ohm (>1000 Ohmów), wtedy należy podłączyć skrętkę zieloną do pinów C5/C7 oraz wykonać mostek pomiędzy pinami C7/C8, co w rezultacie spowoduje, że rezystancja wyniesie ~60 Ohmów.

Powyższe działania mają na celu osiągnięcie rezultatu, w którym po zakończeniu procesu instalacji rezystancja wyniesie 60 ohmów przy podłączonym do tachografu terminalu.

Instrukcja montażowa
Terminal S10.5

Masz więcej pytań?
Skontaktuj się z naszym zespołem!



icon   powrót