Odczyt danych z magistrali CAN S10.3/S10.5 - All in One - J1939, J1708, FMS, OBD, K-Line (tachograf)
Terminale S10.3 i S10.5 to zaawansowane urządzenia, które posiadają w sobie wiele różnych modułów. Poza podstawowymi, takimi jak GPS - moduł śledzenia pojazdu, GSM - moduł transmisji danych z pojazdu do aplikacji, warto zwrócić uwagę na technologię odczytu danych z magistrali CAN. Terminale pozwalają na odczyt danych zarówno podłączając się do złącza FMS jak również poprzez bezpośrednie podłączenie do magistrali CAN w pojeździe.
Zakres odczytywanych danych, szczegółowo przedstawia lista pojazdów obsługiwanych dla każdego modelu indywidualnie. Obecnie z magistrali odczytywanych jest około 60 parametrów logistycznych, nie wliczając w to odczytywanych kontrolek z deski rozdzielczej.
Na czym polega wyjątkowość odczytu danych z magistrali CAN za pomocą S10.3/S10.5?
Wyjątkowość odczytu danych z magistrali CAN za pomocą S10.3/S10.5 polega na zastosowaniu technologii umożliwiającej dowolny wybór miejsca podłączenia urządzenia do samochodu w celu odczytania danych. Zarówno podłączenie do złącza FMS jak również bezpośrednie podłączenie do przewodów sygnałowych magistrali CAN nie stwarza problemów dla pobrania interesujących nas danych. Ta technologia powoduje, że terminale stają się uniwersalne i przyjazne nie tylko dla instalatora, ale również dla chociażby logistyki wysyłek urządzeń.
Konkurencyjne rozwiązania, dostępne na rynku, często wymuszają na kupującym podjęcie decyzji - już podczas zakupu urządzenia - w jaki sposób planuje on pozyskać dane z magistrali CAN. Chodzi tutaj o metodę podłączenia. Wbudowane moduły w urządzenia lokalizacyjne wymuszają na kupującym konieczność podłączenia się do magistrali za pomocą złącza FMS, bowiem moduł ten nie obsługuje innego standardu. Potrzeba podłączenia się w innym miejscu, wymusza na kupującym dokupienie zewnętrznego modułu obsługującego inne typy magistral. Zakup takiego modułu sprawia, że koszty rosną. Jednak nie tylko koszty zakupu są tutaj wadą, ale również ewentualne dodatkowe koszty montażu. Zdarza się bowiem, że w pojeździe nie ma złącza FMS lub jest ono nieaktywne, wówczas instalator posiadający urządzenie dostosowane jedynie do obsługi FMS, nie jest w stanie zakończyć pozytywnie rozpoczętej instalacji. Taka sytuacja zmusza do zorganizowania kolejnego montażu już z dodatkowym modułem, który nie ogranicza się jedynie do standardu FMS.
Powyższe problemów nie występują w przypadku instalacji terminala S10.3/S10.5. Technologia S10 obsługuje wszystkie dostępne na rynku standardy magistral – J1939, J1708, FMS, OBD, K-Line (w przypadku S10.5). Jeżeli podczas montażu okazuje się, że nie ma złącza FMS lub jest ono nieaktywne, wówczas do magistrali należy podłączyć się używając dedykowanego schematu podłączenia dla danego modelu pojazdu.
Dedykowane schematy podłączenia i zakres odczytywanych danych
Schematy podłączeń do magistral CAN przygotowywane są na podstawie pomiarów lokalnych wykonywanych przez naszych techników. Skanowanych jest kilka punktów w pojeździe, aby wybrać miejsce, które dostarcza możliwie najwięcej danych. W rezultacie powstaje dedykowany schemat podłączenia:
Lokalne pomiary umożliwiają nam dokładne sprecyzowanie jakich danych należy spodziewać się w przypadku podłączenia we wskazanym miejscu.
Zgodnie z powyższym przykładem, podłączając się do skrętki żółto-zielonej w zielonym złączu zlokalizowanym pod skrzynką bezpieczników, w pojeździe VOLVO FH (2020-) możemy oczekiwać odczytu poniższych danych:
Pomiary magistrali CAN
Pomiary wykonywane są w przypadku pojawienia się nowego modelu pojazdu na rynku. Czasami drobna zmiana modelu w postaci face-liftingu również wymusza ponowne przeprowadzenie pomiarów z uwagi na zmiany, które zaszły w elektronice pojazdu podyktowane decyzją producenta. Stale obserwujemy premiery, aby dostarczać terminale kompatybilne z danym modelem pojazdu zanim trafi on do regularnej sprzedaży i wypełni floty firm. Realizujemy również dedykowane pomiary pojazdów tzw. "egzotycznych" nie spotykanych w standardowych flotach na indywidualne zlecenia.
Jednym słowem, magistrala CAN nie ma przed nami tajemnic, a my tym samym możemy dostarczać wyjątkowe rozwiązania wyróżniające się na tle konkurencji.
Sprawdź, jakie dane odczytujemy z innych pojazdów!